relatie golven - wind
Kite Board :: Algemeen :: Varia
Pagina 1 van 1 • Deel •
relatie golven - wind
Gisteren waren er ondanks een strakke wind toch niet extra veel hoge golven op ZK. Heeft er iemand door een verklaring of formule voor buiten die van het MUMM
http://www.mumm.ac.be/NL/Models/Operational/Waves/table.php?station=blankenberge
http://www.mumm.ac.be/NL/Models/Operational/Waves/table.php?station=blankenberge

jan-apokiter- Aantal berichten: 21
Leeftijd: 49
Registration date: 25-10-09

Re: relatie golven - wind
Die golfvoorspellingen heb ik nog ni gevolgd.
Het enige wat ik er wel van (denk) te weten is dit:
Als er ergens een groot windveld passeert resulteert da in grote golven. Maar dat type golven legt echt honderden, tot duizenden km af. Als er bvb. een storm op de Atlantische oceaan geweest is kunnen er enkele dagen nadien grote golven van bij ons passeren. Het kan hier dan bvb. windstil zijn, met toch een grote golfslag.
Bij minder grote windvelden kan je da op kleinere schaal doortrekken. Bvb. gisterenavond is er een windveld gepasseerd over onze Noordzee (we hebben ervan genoten :-) ), ergens vandaag zou da kunnen resulteren in grotere golven dan normaal.
Het enige wat ik er wel van (denk) te weten is dit:
Als er ergens een groot windveld passeert resulteert da in grote golven. Maar dat type golven legt echt honderden, tot duizenden km af. Als er bvb. een storm op de Atlantische oceaan geweest is kunnen er enkele dagen nadien grote golven van bij ons passeren. Het kan hier dan bvb. windstil zijn, met toch een grote golfslag.
Bij minder grote windvelden kan je da op kleinere schaal doortrekken. Bvb. gisterenavond is er een windveld gepasseerd over onze Noordzee (we hebben ervan genoten :-) ), ergens vandaag zou da kunnen resulteren in grotere golven dan normaal.

Fred.- Aantal berichten: 1135
Registration date: 13-08-08

Er is voor onze kust ne simpele vuistregel voor.
Komt de wind meer dan drie dagen uit het westen, dan zingt iedere golfsurfer het lied van de beachboys.
Wat zoveel betekend dat na drie dagen westenwind de golven hoog genoeg zijn in ons landje om met een longboard plezier te hebben.
Voor mijn tijdperk als kitesurfer was ik toevallig golfsurfer.
Hoog druk gebied = lage golven
Laag druk gebied = hoge golven
Komt de wind meer dan drie dagen uit het westen, dan zingt iedere golfsurfer het lied van de beachboys.
Wat zoveel betekend dat na drie dagen westenwind de golven hoog genoeg zijn in ons landje om met een longboard plezier te hebben.
Voor mijn tijdperk als kitesurfer was ik toevallig golfsurfer.
Hoog druk gebied = lage golven
Laag druk gebied = hoge golven

Rudy- Aantal berichten: 115
Leeftijd: 51
Registration date: 01-11-08

De Rudy , dien heeft toch alles al gedaan in zijn leven, blijkbaar... Rudy , ik zie je avatar niet meer... Even uploaden...

jan-apokiter- Aantal berichten: 21
Leeftijd: 49
Registration date: 25-10-09

Alles gedaan? Was het maar waar.
Van golfsurfen naar kitesurfen en met veel vliegerkes gespeeld op het strand.
Zo, in ene zin heel mijn leven verteld. Dat kunnen er weinige.
Van golfsurfen naar kitesurfen en met veel vliegerkes gespeeld op het strand.
Zo, in ene zin heel mijn leven verteld. Dat kunnen er weinige.

Rudy- Aantal berichten: 115
Leeftijd: 51
Registration date: 01-11-08

Kite Board :: Algemeen :: Varia
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: