Borssele! 15/07/10

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Borssele! 15/07/10

Bericht van Pat op do 15 jul 2010, 22:23

Samen met Fred ,Stef naar de spot geweest.
Wa moves geprobeerd nl den kite loop bij den turn.
IDD om wa te leren is het daar ideaal ,was ook te doen van het volk.
Groeten Pat.

Pat

Aantal berichten: 309
Leeftijd: 45
Registration date: 26-08-08

Profiel bekijken http://www.kiteboarden.tk

Terug naar boven Go down

Re: Borssele! 15/07/10

Bericht van Fred. op vr 16 jul 2010, 06:46

Landwind, ... what more can I say?
Inderdeed, ikke meestal toch nog wel téén en tander ;-)

Toen we aankwamen zag het er een duidelijk 9 weerke uit. Zo bleek ook aan de kites op het water: 9 en 7m2! Nog effe bevestiging zoeken in de windmeter. Maar wat bleek? De meter gaf een duidelijk 12 weerke aan (wetende dat de wind ging afzwakken): tussen 15 en 22 knopen. Toch verklaarden de aanwezige kiters ons zot om een 12 te nemen. Wij dan maar alle 3 (Pat., Stef. en Fred.) onze 9m2 opgepompt. Pat. had enkel zijn 9 en 12m2 tube kites mee.
Bij het launchen was het ons direct duidelijk dat de 9 nipt ging zijn. Na enkele raks kwam een bui over en viel de wind zelfs bijna volledig weg! Stef. en ik raakten nog net tot op het strand aan de parking, Pat. zat vast op het strand aan de andere kant van de kerncentrale. Hij was naar ginder gevaren en begon zowaar zijn eerste kiteloops uit de mouw te schudden!
Terwijl de meesten zaten te kniezen dat het gedaan was voor vandaag, zijn Stef. en ik onze 12m2 beginnen oppompen. Onze 9 lieten we op het strand liggen. Pat. had ondertussen aan een voorbijkomende wandelaar gevraagd hoe hij tot bij ons zou kunnen geraken. Blijkbaar is er een pad van het ene strand naar het andere. Dat weten we nu ook weer :-)
Pat. ging eerst zijn 9m2 opbergen en dan zien of het nog de moeite zou worden om zijn 12 ook op te pompen.
Stef. en ik zijn dan al eens gaan testen of het te doen was. En ja, de wind begon stilaan weer aan te wakkeren, ik was bij momenten zwaar overpowered met mijn gepowerde afstelling op de EH Beast 12! Stefan heeft zelfs zijn depowerstrap moeten gebruiken! Dat heb ik hem nog niet veel weten doen, en hij vaart nochtans dikwijls met zijn 12 als wij de 9 varen.
Het werd iets rustiger en ik ben dan mijn 9 gaan opbergen. Pat. deed hetzelfde met Stefans 9, en ging dan ook zijn eigen 12 oppompen.
Ik ben er dan direct terug opgegaan en heb mij nog goed geamuzeerd. Ook Stef. was goe bezig. Hij ging er af en toe af als het wa minder werd, ik bleef er op, het duurde meestal ni lang en ik kon nog opkruisen. Pat. kwam kort daarna ook het water op en begon ook met zijn 12m2 kiteloops te trekken!
We zijn er om 18h afgekomen, toen werd het voor iedereen te weinig. Als enige op het water heb ik dan nog enkele raks gevaren en zowaar nog een Front Roll uit mijn mouw geperst! :-)

Al bij al hebben we er dus toch nog een geslaagde sessie kunnen van maken.

Fred.

Aantal berichten: 1188
Registration date: 13-08-08

Terug naar boven Go down

Bericht van Fred. op vr 16 jul 2010, 07:02

Ik zou het nog vergeten te melden:
Toen Pat. zijn eigen 9 aan het opbergen was heeft hij een bar gevonden en die zichtbaar onder de auto gelegd. Na een uur lag die er nog en heeft hij ze veiligheidshalve in de auto gelegd, met de melding aan de kiter met de motor uit Zemst dat als iemand zijn bar zocht hij Pat. kon komen opzoeken met de gele Cabrinha op het water.
Een beetje later crashed Pats Cabrinha in het water aan de andere kant van de kerncentrale, bij een mislukte kiteloop. De kite is omgeflapt en Pat. moet noodgedwongen naar de kant. Ik zie dat hij direct bijgestaan wordt door een 'voorbijganger' en vaar enkele keren langs het strand over en weer om te zien of alles ok is. Ze roepen mij aan de kant, blijkt nu dat de helpende voorbijganger eigenlijk een kiter uit Terneuzen is die de tunnel had teruggenomen, ... om zijn bar te komen zoeken! Jaja, de motorrijder had hem idd doorgegeven dat Pat. ze gevonden heeft, en zo hebben we ze hem kunnen terugbezorgen!
Eind goed al goed!

Fred.

Terug naar boven Go down

Bericht van jan-apokiter op vr 16 jul 2010, 08:18

Weer een superverslag van reporter/kiter Fred ter plaatse. Op de ZK kwam rond 18.30 de wind uit zee , echter met windverschillen van 10 naar 17 knopen en terug. Rond die tijd zaten er 2 kiters op het water, 1 in de Haan en Yourick, die net aanspoelde op ZK en vroeg van de kite te relaunchen, wat ik deed. En weer was er tijdelijk weer wind genoeg. Ik ben er niet meer op het water gegaan, want Tim (back-up) was niet op de ZK. Z'n kleine had reflux en hij was naar het hospitaal...

jan-apokiter

Aantal berichten: 21
Leeftijd: 50
Registration date: 25-10-09

Profiel bekijken http://www.aponet.be

Terug naar boven Go down

Bericht van Rudy op vr 16 jul 2010, 10:47

Wat weer eens bewijst dat je met twijfelachtige windrichting (Z) beter aan de westkust bent.
Vanaf 12 u was het sideshore in De panne en kon je varen.

Rudy

Aantal berichten: 115
Leeftijd: 51
Registration date: 01-11-08

Profiel bekijken http://www.flyboarder.be

Terug naar boven Go down

Bericht van Fred. op vr 16 jul 2010, 14:19

Das nogal een straffe uitspraak Rudy :-)
Vooral het woordje 'bewijs' is hier niet echt op zijn plaats. De Belgische kust ligt overal nagenoeg in dezelfde hoek op de kaart.
Het enige wat je eventueel statistisch wel zou kunnen 'bewijzen' (als het zo zou zijn), is dat de wind daar toevallig meer aanlandig zou zijn als op andere kustzones. Maar dat heeft dan in elk geval niets te maken met de hoek.

Wat ik helemaal ni in twijfel trek is dat je uit eigen ervaring wel kan zeggen dat het bij twijfelachtige richtingen (ZW) in het verleden, meestal beter is gebleken aan de Westkust.

Fred.

Terug naar boven Go down

Bericht van Fred. op vr 16 jul 2010, 14:20

Heb jij eigenlijk zelf ni gevaren gisteren Rudy?

Fred.

Terug naar boven Go down

Bericht van Rudy op vr 16 jul 2010, 14:42

Neen, daar ik te veel twijfelde of de wind wel sideshore zou draaien, ben ik gaan zeilwagenrijden. Had dus niks mee om te kiten.

Straffe uitspraken kan je weer interpreteren zoals je zelf wil. Al 2 jaar volg ik de windrichting tussen wissant en brouwersdam. Daar we tog een veel aantal dagen in Belgieen hebben die twijfelachtig zijn kwa richting. Als ik dan van andere kiters hoor dat ze meer westelijk of oostelijk, naargelang de windrichting wel hebben kunnen kite, is het voor mij zeer duidelijk dat er spots zijn waar ge beter bent met twijfelachtige richting. hoe verklaar je anders dat er plaatsen zijn waar je wel kan kite?
Dat onze kust overal nagenoeg in dezelfde hoek op de kaart ligt, is grof gezegd wel waar, tog zit er een verschil in hoek tussen west en oostkust.
Het blijft natuurlijk altijd ne gok bij twijfelachtige richting.
Als ik dan tog meer als 100km moet rijden, doe ik de gok van de windrichting/kustplaats.
Waarom zijn er zoveel kiters in Heist als de wind uit de oostelijke richting komt?
Zelf ondervonden, paar jaar terug samen met Robin op ZK gestaan waar de wind zo half over de duinen en half sideshore kwam. Zijn beide naar Heist gegaan en daar was de wind volledig sideshore.
Bewijs genoeg om je gok te minimaliseren? Voor mij wel.

Alle, kem ook is ne boek geschreven.

Rudy

Terug naar boven Go down

Bericht van Fred. op vr 16 jul 2010, 15:37

Inderdaad, ook nen boek! :-)

Zoals ik zei Rudy: 'Wat ik helemaal ni in twijfel trek is dat je uit eigen ervaring wel kan zeggen dat het bij twijfelachtige richtingen (ZW) in het verleden, meestal beter is gebleken aan de Westkust.'

De reden waarom er met ZW in Zeebrugge, en NO in Heist gevaren wordt is vooral te wijten aan de ligging van de muur: aan de ene kant komt de wind vanover zee, terwijl het aan de andere kant vanover de muur komt (en dus minder is + onregelmatiger).

tIs idd zo dat het strand van Zeebrugge, dicht tegen de muur, en dat van Heist, beiden een beetje schuiner liggen naar de muur toe. Maar zelfs al komt hij daar net sideshore blijf je wel met de onregelmatigheid van de landwind zitten, ... want als je de strandlijn doortrekt zie je dat hij enkele honderden meters daarvoor nog vanover land komt.

Wat mij betreft: ik geloof je zeker dat het dikwijls bij ZW beter is gebleken aan de Westkust, en bij NO aan de Oostkust. En zoals je zegt: bij twijfelachtige richting blijft het sowiso een gok, idd waarom hier dan geen rekening mee houden om de gok te minimalizeren?
Alleen betwijfel ik ten sterkste of dat aan de hoek van het strand ligt: het verschil in kustlijn is echt miniem en de wind waait altijd enkele graden veranderlijk.

Fred.

Terug naar boven Go down

Bericht van Rudy op vr 16 jul 2010, 15:55

Ook rekening houden met de infrastructuur die aan het strand staat.
Maakt op veel plaatsen een groot verschil.

Rudy

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: